Yeşilyurt Mahallesi Rauf Orbay Caddesi’nde dün kağıt malzeme yüklü 34 ER 260 plakalı TIR, Marmaray köprüsüne çarparak yanında ilerleyen 34 TY 3045 plakalı otomobilin üzerine devrilmiş, kazada araçtaki 4 kişi hayatını kaybetmişti. Yüksekliğin, köprünün altında 4 metre olduğunu gösteren tabelalara rağmen, ‘Dikkat Düşük Köprü, Yüksek araçlar sağdan çıkınız’ şeklindeki yönlendirmeye de uymayan şoförün kazaya yol açtığı belirlenmişti.
Kazanın yaşandığı alanda daha önce birçok benzer kazanın yaşandığı da ortaya çıkmıştı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Merkezi Müdürü ve trafik uzmanı Prof.Dr. Mustafa Ilıcalı yaşanan kazayı değerlendirdi, benzer kazaların yaşanmaması noktasında alınabilecek önlemlere dikkat çekti.
“SON 15 YILDA ÖLÜMLÜ-YARALANMALI KAZALARIN YÜZDE 88-90’I SÜRÜCÜ HATASI”
Ilıcalı, “Ülkemizde maalesef bu kadar yüksek standartlı yollara rağmen, ulaşımı çeşitlendirmemize rağmen, kazalar oluyor. Nedenlerini incelediğimiz zaman çok basit, son 15 yıla baktığımız zaman ölümlü yaralanmalı kazalarda yüzde 89-90 sürücü hatası. Hiç değişmiyor. Buradaki kazayı da incelediğimiz zaman o TIR’ın o saatte o yolda, bir ana arterde bulunmaması lazım. Saat itibariyle, İBB UKOME kararıyla ağır araçların, TIR’ların belirlenen 15-16.00-22.00 arasında ana arterleri kullanmaması lazım, bir kere oradan hakkı olmayan bir kullanımda bulunmuş.” dedi.
“SÜRÜCÜ HATASI OLARAK KARŞIMIZA ÇIKIYOR”
Ilıcalı, “Bunun dışında ikincisi ikaz levhaları var, 4 metre olduğunu gösteriyor. Konteynerin yüksekliğini bilmesi lazım. Başka bir yönlendirmede ise orada ağır vasıtaları, TIR’ları yan yola yönlendiriyor. Orada o uyarı levhasını da göz önüne almamış. Girince, geçidin altına demek ki yükseklik de 4 metreden çok fazlaydı ki, giriyor ve yanındaki aracın üzerine devriliyor. Hakkı olmayan yolu o saat diliminde kullanması, yönlendirme levhalarına dikkat etmemesi sürücü hatası olarak karşımıza çıkıyor.” ifadelerini kullandı.
“O UYARIYI DA GÖZ ARDI ETMİŞ”
Benzer kazaları ve yolu değerlendiren Ilıcalı, “Bunun, sürücünün dışında akla gelen, yola baktığımız zaman, acaba yolun yüksekliği değişmiş olabilir mi, diyoruz. Asfalt yenilendiği zaman iki yöntem kullanılır. En doğrusu asfaltı söküp aynı kotunda, asfalt uygulamaktır. İkincisi ve daha kolayı ve kısa ömürlü asfaltın üzerine tekrar tekrar asfalt atmak. Bu da yolu 10-15 santimetre yükselttiği zaman 4 metre azalır. 4 metre sağlanmış. Gabari ölçümü yapılan alan belli asılı zincirler var, o uyarıyı da göz ardı etmiş.” dedi.
HATA ZİNCİRLERİNİN 4 CANI ALMASI ÜZÜCÜ
Alınabilecek önlemlere dikkat çeken Ilıcalı, “Bugün teknolojiyi kullanarak, akıllı ulaşım sistemleriyle belki de sesli bir alarmla, sensör vasıtasıyla yükseklik sağlanmadığı an, böyle teknolojik desteklerle sürücülerin yapmış olduğu hatayı affedici bir hale getirmek bu işe yıllarını vermiş biri olarak söylüyorum ki, mümkün. Sonuçta bu kazada tamamen o sürücünün çok büyük sayıda sayılabilir hatası, hata zincirleri orada hiçbir günahı olmayan, belki de iftar saati, iftara yetişmeye çalışan 4 canı alması gerçekten üzücü.” diye konuştu.
Denetimlerin ve teknoloji kullanımının artması gerektiğini belirten Ilıcalı, “Kamyonların ve TIR’ların giriş yasaklarındaki kurallara uyması; trafik polislerimiz cefakar ve vefakar, onlara elektronik denetleme sistemi desteği ile aşırı caydırıcı olacak şekilde ana arterlere bu araçların girmesini önlememiz lazım. Trafik Kanunu’nda maksimum araç yüksekliği 4 metre. Projelendirme safhalarında mümkünse daha yüksek projelendirme yapmak, üst yapı çalışmalarında titizlikle bu mesafenin uygulandığını tutanağa bağlayıp bu tip ölümlü kazaların yargı sürecinde delil olarak kullanmasını sağlamalıyız. Bir de teknoloji ile sensörler ile sürücüleri etkileyecek uyarılar vermek mümkün.” ifadelerini kullandı.